ETYMOLOGI Ordet demokrati kommer af græsk demos ‘folk’ eller ‘pøbel’ og kratos ‘magt, herredømme, vælde’.
OGSÅ KENDT SOM folkestyre, folkevælde, folkeligt selvstyre
Den franske filosof Voltaire bliver tilskrevet et citat, der lyder nogenlunde således: “Jeg er uenig i det, du siger, men jeg vil forsvare din ret til at sige det.” Interessant er det, at det er en kvinde, Evelyn Beatrice Hall i “The Friends of Voltaire”, der har sagt det, men uanset hvem, så er jeg enig.
Og når det så er sagt og skrevet, fortsætter jeg i den ånd med at at gå i kødet på nogle af de ting, jeg i den seneste tid er stødt på:
- Der er for meget influencing i podcasts, altså produktplacering.
- Danske podcasts er blevet for ens – strikker de samme ting, henviser til de samme KAL’s, henviser til samme garn og butikker.
- Danske podcasts henviser for meget til hinanden – dog kun en lille kreds af hinanden, hvilket betyder, at nogle seere føler, det er “os mod dem”, og at nogle podcastere bliver glemt.
Samtidig med disse observationer kan jeg se, at mine egne “seertal” falder (hvilket kan lyde arrogant, men det er ikke meningen!), samtidig med at dislikes proportionelt stiger. Selvfølgelig fører det til forskellige overvejelser, specielt dislikes, for selvom de åbenbart også kan hænge sammen med en kompleks matrix inde i You Tube’s maskinrum, der styrer, hvad der dukker op i mit feed (noget jeg har lært af den yngre generation poddere :-)), så bliver jeg så træt af dem! Så træt af den sure smækken med døren til noget, der er personligt for mig. Så sur over, at man virkelig kan føle det behov, styring af feed eller ej (PS. Der er andre måder at styre det på :-)). Og ja ja, det beder jeg selv om, ved at stille mig frem… NEJ! Ingen beder om negativitet, når de står frem! Hvis jeg lever af at være podcaster, journalist, forfatter, og man betaler penge for min ydelse, så beder jeg heller ikke om negativitet. Jeg forventer respekt for arbejdet uanset, konstruktiv kritik, påpegelse af fejl og mangler, god dialog, ansigt til ansigt! Det er helt ok ikke at kunne lide et produkt, men det er meningsløst at “svine” alene for griseriets skyld – selvom man rydder op i sit feed – er min holdning.
Jeg har stået i shitstorm flere gange i mit arbejdsliv, og jeg udviklede hård hud på den gode måde, men det har altid været ansigt til ansigt, og så er vi kommet videre efter at have fået renset luften. Det er anonymiteten, at man kan sidde med en maske på og kritisere, der provokerer mig. På den note, så har jeg haft en stalker, en person, der oprettede en falsk profil blot for at fortælle mig, at jeg kun poster på Insta, fordi jeg mangler opmærksomhed. Jesus, Maria og Josef for en idiot! Skam på dig! Det er da klart, at den forfængelige Hanne godt kan lide positiv opmærksomhed – vis mig ét menneske, der ikke kan lide positiv opmærksomhed… Det var bare helt uden perspektiv og fuldkommen fantasiløst at sende den lede og stikkende vibration efter mig. “Pudsigt” nok skete det nøjagtig samme dag, som jeg blev kontaktet om at være med i en artikel om “Helbredende håndarbejde” i Hendes Verden, og det betød, at jeg måtte have en god snak om min selvtillid og om at åbne sig for negative fronter med både De løse ender og Louise, som jeg var sammen med, og med Just, før jeg sagde “Ja tak” til at være med. Selvom det var perspektiv- og fantasiløst fik det alligevel lov til at prikke til min…. til min hvad egentlig? Min sårbare forfængelighed, eller noget? Heldigvis sagde jeg ja til at være med, for det var en intens og positiv oplevelse, og efterfølgende er der flere kronikere, der har skrevet til mig, at de var glade for og inspirerede af artiklen, DEJLIGT!
Som det måske kan ses, er jeg ude af mange tangenter her. Det er ikke et kærligt og omsorgsfuldt, smukt eller berigende blog-indlæg om havearbejde, rejser, familie eller andet vidunderligt, som bringer mennesker sammen og til. Det er en træt, dårligt tilpas, hudløst sårbar og fremtidsskræmt kvinde, er der mon tale om en midtvejskrise (eller mangel på opmærksomhed…), for fuld udblæsning i det offentligt tilgængelige virtuelle rum?, der brænder af Men hvad er bedst?: at brænde af eller at brænde inde?
Så jeg tager tyren ved hornene og “angriber” ovenstående punkter:
Nr. 1 – influenza ;-)
Det er lang tid siden, jeg for første gang så kommentarer om en dansk podcaster, designer, underviser m.m. om, at hun havde for mange affiliate links og nævnte en bestemt butik for meget. Og jeg blev godt gammeldags indigneret. Her er tale om en person, der bogstavelig talt øser af sin viden, en person, der viser alt fra, hvordan man strikker en hæl, til hvordan man klipper en tå, og der er ikke den teknik, man ikke kan finde på hendes kanal, ganske og aldeles gratis. Hvad så, hvis hun på samme tid skaber en levevej for sig selv? Hun behøver ikke bruge tid og kræfter på at lave demonstrationsvideoer til os alle, hun kunne bruge tiden på at lave noget, der skaber direkte indtægt i stedet for. Og hun følger markedsføringsloven til punkt og prikke, for der er ikke skjult reklame på kanalen, men åbenhed om betalt promovering osv. I mine øjne svarer det til, at kritisere en hvilken som helst jobfunktion for at passe sit arbejde – at frisøren også sælger shampoo, men kun det og det mærke, i stedet for det og det mærke, eller at en tømrer har faste aftaler med en bestemt leverandør. Mennesker driver deres forretninger på forskellige måder, men sidst jeg tjekkede, klipper frisøren ikke gratis, og tømreren skal have penge for at lave en carport. Nævnte podcaster vælger at dele sin viden, og det er da fabulous!
Hylderne på mit garnværelse bugner af garn. Indrømmet, jeg har ufatteligt meget garn. 95 procent af det har jeg købt for egne penge, eller min mors penge, fordi hun er sød, eller fået i fødselsdags- eller julegaver, eller af Just (utroligt nok, for er der én person i denne verden, som har en holdning til mit garn, så er det ham :-)). Og ja, så har jeg ind i mellem fået et par fed garn hist og her. Nogle gange af dem, der har været med i Flammende Pinde, nogle gange af en håndfarver med et ønske om, at jeg viser det frem, nogle gange fra en lille, eller større, butik.
Det har jeg en hel del kommentarer at knytte til:
For det første: Det er mig alene, der bestemmer, hvem der er med i Flammende Pinde. Og når jeg kontakter folk for deltagelse, så har jeg ingen som helst forventning om, at de skal give mig noget. At nogle så gør det, bliver jeg bare glad og taknemmelig for.
For det andet: Hvis jeg modtager noget garn på anden vis, så er det aldrig uden en fordel for mine følgere, enten i form af en gave til en giveaway eller en rabatkode på produktet i en bestemt periode, og nogle gange endda begge dele. For mig at se må det være en win win, men det kan godt være, at jeg tager fejl.
For det tredje: Indholdet i Flammende Pinde har fokus på de positive strikkeoplevelser, og garnet jeg har med gør mig som regel glad – uanset om jeg har købt eller fået det, og jeg er ærlig talt ligeglad med, om andre køber det, jeg deler bare min glæde. Ligeledes er jeg opmærksom på at fortælle, om jeg har købt eller fået det, og man kan dælme regne med, at jeg siger min mening uanset hvad. Hvis man har fulgt mig, tror jeg ikke, man kan være i tvivl om det. Selvfølgelig får jeg garnet, fordi giveren gerne vil have reklame, men hvis vi endelig skal begynde at finde regnemaskinen frem, på ingen måde for at lyde utaknemmelig!, så er f.eks. 2 fed garn “billigt sluppet” for et publikum på f.eks. 2000 personer, der med garanti er interesseret i garn. Det er målrettet markedsføring til kostprisen af produktet, og det kan man ikke få for tusindvis af kroner for en avisannonce. I forlængelse af det, så har jeg gennem mine snart 3 år som podcaster nogle gange tænkt på, at fiber-branchen som sådan godt kunne komme lidt mere ind i kampen og give vores lille niche-branche en hjælpende hånd. Man kunne endda kalde det endnu mere “influenza” i form af gaver til give-aways eller små shout-outs ind i mellem. Vi podcastere, og det er Bente fra Geilsk jeg citerer nu, er med til at give hele fiberverdenen et løft med vores kærlighed til og passion for strikdesign og garn. Selvom vi ikke har 10.000-vis af følgere, og mange derfor helt sikkert ikke ved, at vi findes, en passende undskyldning :-), og at en “lille” følgerkreds ikke er så attraktiv, som en stor i forhold til markedsføring, så har vi poddere en rolle at spille, vi er en voksende kreds – podcastpower – og tag det fra en, der har været i podder-felten noget tid: Det er svært at få følgere, og det er god stil af de store at hjælpe de små. Hvilket meget naturligt bringer mig videre til:
For det fjerde: Jeg har intet problem med at henvise til, hvor garnet er købt, eller hvor jeg har fået det. Jeg vil hjertens gerne “hjælpe” en nystartet farver eller butik fra min platform, og hvorfor skulle jeg ikke gøre det? Hvis en af mine veninder har verdens smukkeste røde kjole med blomster på, så spørger jeg – hvor har du købt den? Og jeg får ofte en besked med et spørgsmål om, hvor en given opskrift eller noget bestemt garn er fra, det vil da være mærkeligt ikke at svare på det, når hele min pointe er at dele fiberglæden. Min platform er i øvrigt i det store billede “lille”, og tanken om, at jeg skulle være influencer, får mig oprigtig til at le, for der er ingen, og jeg gentager INGEN, ventelister over garn-virksomheder, der står klar med en million-milliard og fråde om munden for at komme med i Flammende Pinde – hvilket får mig til at tænke på, at jeg kunne være langt mere kalkuleret og poleret og strategisk og så videre, for så ville jeg sikkert have maaaaange flere følgere….. Men det er jeg bare ikke, take it or leave me (det er der i øvrigt altid nogen, der gør, når jeg poster et blog-indlæg, så alt det her er “ris til egen bagdel”, men som sagt har jeg behov for en ventil!)
For det femte: Hvis vi endelig skal gøre “regnskabet” op, så ligger det helt fast, at jeg har haft mange flere penge-udgifter end garn-indtægter på at lave Flammende Pinde! Benzin, togbilletter, mange pakker i posten til giveaways – og ja, så er jeg kommet til at købe en del garn, når jeg har været på farten…, men det er jo helt og aldeles min egen skyld….
Og for det sjette, vigtigst af alt: Det er mit hjertebarn, vi snakker om her! Et hjertebarn, som vi bruger timer og atter timer på Just og jeg. Et afsnit af Flammende Pinde, hvor jeg har en gæst med, kræver i snit en uges arbejde, og det gjorde jeg ikke, hvis ikke jeg brænder for det, inderligt elsker og brænder for det! At den underliggende, frivillige og inderlige passion kan overses, fordi jeg har fået et fed her og et nøgle der, undskyld mig, men det kan jeg simpelthen ikke forstå! Men det kan jo sagtens være, at jeg ikke kommunikerer klart nok; der er altid mere end en person i en kommunikations-situation, og hvis modtageren ikke forstår budskabet, så må aftageren tage det til efterretning. Hvilket jeg vil gøre.
Og se nu her: Der er så meget, der har hobet sig op i mig, tro da pokker, at der er en stor klump i halsen, at hele spektaklet bliver til en trilogi. Milde himmel, det havde jeg alligevel ikke set komme, men komme gjorde det, og vol. 3 bliver udgivet inden alt for længe.
I mellem tiden tak fordi du læste med.
Kærligst og respektfuldt
Hanne
Hej Hanne, som både
1: følger til mange podcast siden 2017 og
2:podcaster i et år,
vil jeg gerne fortælle om hvad jeg nogle gange oplever når jeg ser lækkert garn eller gear blive delt ud:
1:… hurra jeg skal deltage i konkurrencen om de lækre sager, også selv om det måske ikke lige er den Knit along jeg havde tænkt mig, og så hober strikkestress sig op og jeg tænker at det ville jeg slippe for hvis ikke der var alle de fristelser..(damnyou fristerinde.. ;-) . men det er jo i bundog grund et problem mit eget hovede, og jeg må kigge på mit stash og sige her er nok, det er lækkert garn og det jeg gerne vil strikke er det her… så jeg bliver på min egen vej… jeg behøver jo ikke skælde podcasteren ud for at dele lækre sager… der er stadig mange som gerne vil vinde lidt godter.
2: som podcaster tænker jeg nøj hvorfor har jeg ikke fået det, hvorfor har den indiedyer ikke givet mig det samme…hvorfor er den podcaster kvikkere end mig til at samle donationer sammen,… og her kommer vi til en pointe… nogle af dem som får mulighed for at give mange lækre sager ud laver et kæmpe arbejde omkring det…. arbejde og synlighed og kommentering kræver tid og energi… så hvis jeg er parat til at kaste mere energi ind i sagen kan jeg også få flere gaver at dele ud…
Ergohvis jeg arbejder for sagen (knokler…ikke bare drømmer om det) så sker det… og hvis ikke kan jeg sidde lidt misundelig tilbage og tænke ej hvor irriterende hende som laver en masse frivilligt arbejde nu snakker hun igen om et eller andet produkt som der er 3 andre der lige har nævnt… er det bedre/værre at nævne maskesnører som en god ide hvis de er gratis end hvis de er en gave.
Så når man peger med pegefingeren og knyttet hånd er der altid 3 fingre der peger ind på en selv… og det betyder for mig selvransagelse… irriterende at det jeg irriteres over ofte har en hage inde i mig,,, som kræver undersøgelse… hvis jeg skal være i stand til at sige pyt.. mit valg er den her vej og i andres vej ser fed ud, held g lykke med det.. Vh Ellen
hjerteemoji
Hej Hanne,
Jeg ved godt, kommentarer ikke bliver offentliggjort, men det skaber egentlig en form for tryghed for en som mig. Dine “hager” er læst og grundet over. Og især når jeg læser “hage” nr. 2 kommer jeg til at tænke på, at man ikke kan lade være med at tro, at al den mishag fra nogle følgere naturligvis må bunde i en form for misundelse – det er jo klassikeren. Og så må der også være en god portion mangel på menneskeindsigt. Jeg har aldrig været i tvivl om, at du havde “rene linjer” og ikke tog mod noget, bare fordi du kunne. Du står nemlig meget tydeligt ved dine holdninger og din personlighed. Andre poddere har virket, som om de startede en podcast op fordi de så, at man kunne få gratis ting for anmeldelser, og tjah, dem gennemskuer man jo og så falder følgerne langsomt fra – medmindre de begynder at dele ud og lokke med giveaways i hvert afsnit etc, så kommer folks spillelyst og materialisme op. Men podcasten er, som jeg har oplevet det ved flere, ofte både kedelige, upersonlige og “en blandt mange”. Det gider jeg ikke.
Du har nogle holdninger, og det kræver kemi mellem YouTuber og følgere at holde ved. Men det er der magien opstår, lysten bevares og glæden blomstrer, fra begge sider.
Samtidigt kan jeg ikke lade være med at tænke på, om disse personer glemmer, hvad der sker, når de køber et ugeblad, fx Alt for Damerne eller Boligliv? Her giver de gladeligt 35-40 kroner (jeg har ærligt talt ingen anelse, da jeg aldrig kæbr ugeblade, fordi jeg netop IKKE gider betale en masse penge for at få smidt en masse reklamer i hovedet) for én stor bunke papirer, der nærmest ikke er andet end “affiliate links” og slet skjulte reklamer i artiklerne etc, men læserne suger det jo til sig, skifter garderoben ud hver sæson efter det, ugebladene dikterer, køber cremer fordi en eller anden kendis nævner den i forbifarten i en artikel, køber maling til den ene, bare endevæg i stuen, fordi trendmogulerne siger, at en bestemt farve skaber ro i sindet dette forår etc. etc.etc – ad nauseam.
…og her betaler læserne endda for påvirkningen.
Det er det kedelige symptom, som den efterhånden ikke så nye lidelse SoMe-verdenen har skabt, og der er ingen kur. Den kan ikke heles, og jeg tror bl.a., det er denne hårde tone, mange af os pludseligt oplever, fordi ALLE nu uden blusel skriver til hinanden, kendte som ukendte personer, der er med til at skabe stigningen i angstdiagnoser, flere depressioner, flere hrnvisninger til psykologer. For 30 år siden fik man ikke alverdens ublu kommentarer fra fremmede på gaden til, hvilken frisure man senest havde fået, men i dag får man både positiv og negativ kritik fra vildt fremmede, hvis man glad og stolt lægger et foto på Instagram. Det er personlighedsændrende for os og for de kommende generationer, at man ikke længere har dette “safe space” som den lukkede kreds af ens venner skabte dengang, men nu til dags nærmest man står til offentlig skue midt på bytorvet, når man deler noget på de sociale medier.
Og det mærkværdige er, at det er den ene negative kommentar ud af 100, der bider sig fast hos os. En forfatter husker de negative anmeldelser ordret men glemmer alt om, hvad der står i de positive anmeldelser. Gad vide hvorfor? Det er en underlig, psykologisk egenskab. Mens jeg skriver dette, kommer jeg til at tænke på, om det mon er det, der er med til, at vi udvikler og forbedrer eller ændrer os. Hvis vi kun bed mærke i de positive kommentarer, ville vi ikke gøre noget for at forandre og udvikle på noget, for status quo ville jo åbenbart være fin og brugbar. Men det er de negative, der får os til at bide tænderne sammen, klemme ballerne sammen, knibe øjnene sammen for at holde tårerne væk – og så ser på, hvad vi kan lave om, udvikle, forbedre eller fjerne, så vi ikke får den slags kommentarer igen.
Det sande problem er naturligvis måden, det formidles på. En negativ kommentar kan sagtens være skrevet på en positiv eller kontruktiv måde. Og jeg ved godt, det er det, de rer kernen i det hele. Kommunikationen. En kunstform, som få desværre magter, men mange, alt for mange, påvirkes af.
Nåh…jeg ved faktisk ikke, hvor jeg ville hen… det kriblede bare i mine fingre for at sende dig nogle ord. Jeg håber, jeg har fået meningen igennem (men det kan du naturligvis ikke vide ;) ) – jeg ville egentlig blot fortælle dig, at jeg bliver så harm over folks forbandede negativitet og ikke mindst deres forbandede tro på, at de har ret til at udtrykke den..
Af hele mit hjerte tusind tak for din kommentar Bettina! Den varmer og giver stof til eftertanke! Stort knus – Hanne
Godt brølt Løve. :-) Du har helt ret